Što se promijenilo u reklamnoj industriji?

~|icon_table~|elegant-themes~|outline

20.12.2018

Ne možemo zamisliti dan bez reklame – bila ona televizijska, radijska, reklama na društvenoj mreži. Što se promijenilo u reklamnoj industriji, a što ostalo isto? Da se podsjetimo, ili još bolje pitamo bake i djede kako su reklame izgledale u šezdesetim i sedamdesetim godinama? Na temelju reklama koje su dostupne na internetu saznajemo da se prve reklame mogu povezati s današnjim pravilom prodaje ili pisanja blog postova – prvo prikaži problem, zatim riješi istu situaciju najbolje za klijenta. Da, reklamirani su proizvodi koji rješavaju probleme – u ovom slučaju bračne tegobe – mužu se ne sviđa kava koju je žena skuhala.

Nešto malo kasnije, sedamdesetih godina dolazi humor u reklame. Pokušavaju zabaviti i animirati publiku smiješnim scenama iz života. Osamdesetih godina dolazi nešto potpuno drugačije – reklame su lepršave, vesele. Ljudi pjevaju, plešu. Pojavljuju se žarke boje. Baš kako se i opisuje razdoblje osamdesetih godina.

Levi’s reklame u osamdesetim i devedesetim godinama sliče čak nekim današnjim, koriste poznate glumce u reklamama, hitove koji su bili popularni u tom razdoblju i pobuđuju znatiželju gledatelja. Publika ne zna što će se dogoditi do kraja reklame – nakon toga ide kratak tekst (ujedno i razlog zašto su najbolji – slogan firme) koji objašnjava cijeli video.

Što se promijenilo?

Dolazi do promjena u društvu, razvijamo se, imamo pristup informacijama, priliku za obrazovanje, upoznavanje drugih kultura, putovanje i sl. Tako su se i reklame mijenjale – trendovi se jednostavno moraju pratiti ako želiš biti aktualan i zanimljiv. Više ne gledamo reklame gdje je žena stvorena da muškarca usrećuje, brine o djeci i o skuhanom ručku. U Hrvatskoj se prikazuju snažne žene, muškarci koji znaju što žele – pojavljuju se razne nagradne igre – popij 10 piva, skupljaj čepove, pošalji na adresu i osvajaš novi auto ili slatki paket naših proizvoda. U većini slučajeva prikazuju se sretni, mladi, samouvjereni ljudi koji uživaju u životu – pomoću raznih efekata, odabira boje i zvuka zadržavaju pozornost publike.

Kasnije smo gledali reklame u nastavcima – Ante i sused ili Janko – sigurno se svi sjećate. Prve tri su nam bile totalno cool i zanimljive a kasnije je interes opao – već smo znali što možemo očekivati od njih.

Moderne reklame

Danas, više nego ikada dijelimo informacije o sebi, privatnom životu. Što volimo, gdje jedemo, kada idemo na godišnji odmor, koju smo zadnju haljinu kupili, snimamo se u vlastitom stanu, pokazujemo svoju obitelj…. to Lizzie Widhelm zove kulturom – pokaži da me znaš.   

Prikaži mi nešto što će meni biti zanimljivo, zašto ću ja kupiti tvoje hlače.

Mobilni uređaji su stalno pored nas, prati se svaka pretraga na tražilicama, svaka kupnja preko web shopa. Ogromna količina podataka i informacija o proizvodima svakodnevno, no to nas ne brine. Ipak se odlučimo kupiti nešto jer smo uvjereni da je za nas, a ne zbog same reklame.

Danas je više nego ikad potrebno zadržati povjerenje. Većina reklama su zapravo svjedočanstva stvarnih osoba kako im je neki proizvod pomogao. Fokus sa poznatih lica prebacio se na blogere s kojima se ljudi/pratitelji povezuju i kojima vjeruju. Iz tog razloga oni moraju birati proizvode ili usluge koje odgovaraju njima, 84% potrošača je kupilo proizvod nakon što su pročitali recenziju o proizvodu ili usluzi na blogu – to je skoro 9 od 10 ljudi.

Izvor: Socialbaker

No isto tako nije više dovoljno napraviti reklamu prilagođenu za televiziju ili radio. Reklama mora biti prikladna i za internet, društvene mreže, mobilne uređaje, tablete…. i dovoljno zanimljiva svima da ju pogledaju do kraja – pogotovo ako reklama prekine igranje omiljene igrice li slušanje pjesama.

Što je ostalo isto?

Nije se promijenilo to što slavni pjevači, glumci, sportaši reklamiraju neke proizvode – danas se manje pojavljuju nego prije – danas čujemo samo njihov glas – vjerojatno ste primijetili da jedan naš poznati glumac sve reklamira – a kada se umjesto ugodnog i poznatog glasa treba prikazati fizički izgled onda ga prikažu cijelog – reklamira odijela ali ne priča. Samo nabaci zavodnički pogled i osmijeh.

Cilj je ostao isti – samo su različiti načini kako doći do njega. Još uvijek nas zabavljaju, informaciju, educiraju, prodaju. Pobuđuju naše emocije, tjeraju nas na razmišljanje, pričaju nam priče s kojima se povezujemo (nakon toga nesvjesno brend postane dio naše svakodnevice).

Božićne reklame

Tek kada u trgovini vidimo ukrašene izloge, na televiziji božićne reklame shvatimo da je Božić blizu – i naravno komentiramo – Zamisli, već su sada kuglice i lampice po svuda, a tek je studeni.

Glavne poruke su ostale isteljubav, mir, razumijevanje, obitelj, zajedništvo, opraštanje – naravno umotano u prekrasan papir s crvenom trakicom.

Evo jedna stara božićna reklama i jedna nova pa sami uočite razlike:

Zaključak

Valentina Hlebec je u svom završnom radu otkrila kako je jedna kampanja poznatog proizvođača sportske opreme utjecala na živote – iako im je cilj bio jednostavan – prodaja patika.

Nike ima svima poznat slogan – Just do it. Ljudi su im se javljali i zahvaljivali jer su zbog tih riječi promijenili svoj život – napustili loše brakove, prišli osobama koje im se sviđaju. Promijenili karijere i slično.

I prije četrdeset godina i danas reklame utječu na naše odluke i živote. Samo je velika razlika što sada što god radimo – bili mi na trgu jeli kokice, sjedili kod kuće, na fakultetu, poslu.. svuda su reklame. Prije su reklame bile samo na televiziji i radiju a danas takve reklame najmanje primjećujemo.