U nekoliko koraka do odličnog marketing plana

~|icon_table~|elegant-themes~|outline

07.02.2019

Prije ulaska u poduzetničke vode bitno je smisliti strategiju, kreirati kvalitetan marketing plan. Ovo je vrlo važna karika za uspjeh same firme, stoga svakako odvojite nekoliko dana i dobro razmislite na koji način ćete djelovati.

Da bi mogli uspostaviti vezu s klijentima, prvo napravite analizu poslovanja. Pomoću SWOT analize (analiza u kojoj na papir napišete prednosti, nedostatke, mogućnosti i prijetnje za vaš posao) imati ćete jasniju sliku odakle trebate krenuti, na što se fokusirati i što duže vrijeme pratiti. Bitno je poznavati nedostatke i prednosti da bi uspješno djelovali ako se ti elementi odraze na vaš posao. Razmislite i o detaljima kao što su: logotip, boje koje ćete koristiti, kako ćete voditi društvene mreže – sitnice zbog kojih će vas ljudi pamtiti.

S čime raspolažete, tko radi za vas, na koji način ćete komunicirati s klijentima? Naravno, ovdje je ključan faktor i sam novac – odredite budžet za marketing te ga pametno raspodijelite – ako ste razmišljali oglašavati se npr. na društvenim mrežama – nemojte sva sredstva utrošiti na jedno rješenje.

Gdje će naći vaše proizvode – na koje sve načine kupac može doći do vašeg proizvoda – hoćete li imati webshop, fizičku prodavaonicu ili će naći vaše proizvode kod distributera? Ako su u pitanju usluge – na koji sve načine mogu saznati više o uslugama i kontaktirati vas?

Ponuda i promocija – hoćete li imati popuste na određene proizvode/usluge, mogu li dobiti kupon s popustom na sljedeću kupnju? Hoćete li imati web stranicu, brošure, letke, plakate u središtu grada… Tu svakako uključite i online oglašavanje – koja platforma je idealna za vaš posao?

Konkurencija – svjesni ste da je potrebno poznavati i kolege koji rade isti posao kao vi ili prodaju isti proizvod koji i vi imate. Na koji način rade (ako su agencija, rade li sve sami ili imaju vanjske suradnike, ako prodaju povrće – je li eko proizvodnja, koliko godišnje proizvode…), što vi možete drugačije, bolje, a što možete naučiti od njih?

Ciljevi – što želite postići? Želite li puno klijenata koji će kupiti par puta od vas ili imate u vidu ostvariti dugogodišnje suradnje? Imate li u planu postati vodeća firma u svojoj industriji ili u županiji? Znate da imate kratkoročne (trenutno ispunjenje želja i potreba) i dugoročne (na duže staze – nešto za što je potrebno malo više vremena, truda i rada) ciljeve. Vrlo je bitno odrediti i u kojem vremenskom periodu želite ostvariti cilj. Npr.  U prva 3 mjeseca povećati organski (neplaćeni) broj posjetitelja na društvenim mrežama za 30%.  

Tko je moj kupac – iznimno je važno znati kome se obraćate. Dobivene podatke možete rasporediti po kategorijama –  demografske: dob, spol, gdje žive, kojim jezikom pričaju; psihološkim – koji su njihovi problemi, što vole, što ih zanima, kako im izgleda svakodnevica i kupovnim navikama – što kupuju, koliko često, koliko novaca troše na kupovinu, kupuju li impulzivno ili zastanu i razmisle jer ako znate da vaša klijentica Ana uvijek mora biti sigurna da je taj proizvod pravi za nju, nećete se iznenaditi kada vam na sastanku postavi 101 pitanje o aroniji. Pripremit ćete se i reagirati na pravi način.

Gdje mogu naći svoje potencijalne klijente, postoji li grupa na društvenoj mreži gdje raspravljaju o svojim problemima? Ako su u pitanju mlađe osobe, onda se morate više potruditi kako bi zadobili njihovu pažnju – korištenje fraza ili riječi koje su im poznate može vam pomoći. Stavite kupca ili klijenta na prvo mjesto.

Svi dosad prikupljeni podatci pomoći će vam u sljedećim koracima. Razmišljajte o klijentu (sada znate tko je on i što treba) i proizvodu ili usluzi koju imate. Postavite si ova pitanja:

  • Ako promijenim proizvod hoću li imati koristi? Hoću li povećati prodaju?
  • Ako proširim listu proizvoda ili usluga, hoću li lakše odgovoriti na korisničke želje i potrebe? Koliko će mi to koristi donijeti, isplati li se?
  • Na koji način ću reklamirati svoj proizvod ili uslugu? Hoću li odabrati društvenu platformu ili ću podijeliti letke po gradu?
  • Koliko ću naplatiti svoje usluge? Što je još mojim klijentima važno, kvaliteta?
  • Kako ću opravdati postavljenu cijenu?

Bitno je odrediti koji klijenti su najvažniji za vaš posao – jesu li to oni koji će ostati duži period ili oni koji će potrošiti najviše novaca? Što je s onima koji dovedu još 5 ljudi… Također, razmislite koja usluga/proizvod donosi najviše dobiti – koja je glavna? Odgovorite na pitanje zašto kupuju od vas, a zašto od konkurencije?

Znate i sami da je danas bez interneta vrlo teško izgraditi brend. Moguće je, naravno – samo je dugotrajniji i teži proces. Iskoristite sve što vam društvene mreže i internet omogućuju. UštedjetI ćete na vremenu ako kreirajte plan za društvene mreže.

Testiranje i unapređenje – rijetko tko si može priuštiti ( ne mislimO samo s financijske strane) blaženo neznanje! Uložili ste određeni iznos za marketing i sad čekate! Ne pratite rezultate, statistike barem prvih mjesec dana. Ne, nikako to nemojte raditi. Internet nam je omogućio da sve što radimo možemo analizirati i testirati (ali sačekajte barem 48 sati od prve objave, oglasa ili neke druge radnje). Pratite objave, oglase na internetu, testirajte različite tekstove, fotografije, vrijeme objave i slično. Nakon par tjedana imatI ćete dovoljno podataka da vidite kako napredujete i u čemu griješite – ako griješite. Ako sve bude super iz prve – divno! Nastavite tako. No, ako se dogodi ono češće – promijenite nešto, budite spremni okrenuti strategiju ako je potrebno. Ako ste i prije radili npr. oglašavanje na Facebooku – pogledajte rezultate. Oprostite si pogreške, nemojte odustajati nakon prvih bačenih novaca. Niste izgubili novac već ste ulagali u napredak – što i jest tako jer ako nešto nije donijelo željene rezultate – barem ste shvatili što treba promijeniti.

Korisnička podrška – zapišite u svoj marketing plan – komunikacija s klijentom. Pitajte ih jesu li zadovoljni uslugom ili proizvodom? Neka vam daju savjet kako neke stvari poboljšati, možete li nešto promijeniti? E-mail je učinkovit način za komunikaciju s potrošačima/klijentima.

Zaključak

Dobra ideja i iscrpan plan ključni su za svaki posao. Iako se čini kao gnjavaža, marketinški plan će vam pomoći odabrati pravi put. Ako nemate smjernice i ciljeve ne možete znati jeste li uspješni ili ne. Otvoreni smo za sva pitanja, javite se ako ne znate odakle krenuti.